solo works

 

>Feeling,  gesture,  lute-make,  amplification  and  vibratory  space  are  all  constituent  segments  of  the instrument.

From a piece to another, David Merlo shapes each of these segments, searching a singular timbre, in continuous development.
The electric bass, at the heart of this system, offers a rare potential of range, sound richness and power.


VarianceIV-2-davidmerlo-chloeblondeau VARIANCE V


VarianceIII-DavidMerlo-c-MarieSommer VARIANCE III


Caìlin_david_merlo_c_lucien_gaudion CAÌLIN



VARIANCE V

VarianceIV-2-davidmerlo-chloeblondeauVariance V is a stereophonic retranscription of the 8 speakers broadcasted sound installation Variance IV (described below).
The physical and multicasted space of Variance IV’s sound resonance becomes compacted in an abstract and frontal space.
In Variance V, sound materials and landscapes superimposed in this way then behave like a superimposition of senses and meanings which interfere on each other until their disparition in a hanged-time space.
Variance IV :
Variance IV had been presented within the framework of the collective exhibition Archist International, Cités Hétérotopiques proposed by Art-cade* Grands bains douches de la plaine Gallery from 21st to 26th of april, 2014. This exhibition showed a selection of artists, architects and social players works, intentions and proposal inscribed in the urban space.
The Variance IV dispositive had taken his place in this exhibition with the intention to use the sound potential which such an event could reveal in the resonant space of the Art-cade Gallery and then process and re-casted it in the same resonant space, using 8 non-synchro speakers.
The processing gesture, which exclusively took place in situ and during the time of the exhibition evokes notions like production, assimilation or relation to space. Other personal and collective musical works had been injected in the dispositive during the process.

Released on Daath Label / June 2014

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Variance V est une retranscription stéréophonique de l’installation sonore Varaiance IV (décrite plus bas).
La diffusion en 8 points ainsi que l’espace physique de résonance du son de Variance IV se retrouve compacté dans un espace abstrait et frontal.
Dans Variance V, les paysages et matières sonores ainsi superposés et enchainés dans le temps se comportent alors comme une superposition de sens et d’évoquations se parasitant les uns les autres jusqu’à leur disparition dans un espace où le temps semble presque se suspendre.
Le dispositif Variance IV a pris place dans le cadre des rencontres Archist International accueilli par Art-cade*Galerie des Grands bains douches de la Plaine à Marseille, dans le but d’exploiter le potentiel sonore que l’événement pouvait révéler dans le lieu de la galerie pour le traiter et le réinvestir dans le même espace.
Le geste de création sonore, qui s’est déroulé exclusivement in situ et durant le temps de l’exposition interroge les notions de production, d’assimilation, de rapport à l’espace.
Ont été ajouté aux matières collectées sur place des matières provenant de différentes productions instrumentales collectives et personnelles.


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VARIANCE III

VarianceIII-DavidMerlo-c-MarieSommer

Variance III proposes the encounter between a closed physical space and an instrumental system: Electric Bass, amplifier and performer. Emerges from this encounter an autonomous sound state maintained by a Feedback loop depending on string tension, frequency superposition and acoustic pressure.
This permanently developing sound state, influenced by the performer’s movements on stage, fills all the  space  and  offers  to  the  audience  the  opportunity  to  wander  within  a  sound  substance  whose density and texture vary according to the listening location.
It’s the very notion of musical playing and its gesture that are questioned in order to let the sound phenomenon take hold of time perception, air density,  and show  itself as  an epidermal,  above all vibratory manifestation, generating raw emotion.

released on Bourbaki Label / July 2012
Electric bass / David Merlo
Sound recording / Sébastien Linsolas / @la Distillerie (Aubagne-France)
Art work / Rachel Poignant
davidmerlo.wordpress.com
Diffusion: detonnant@riseup.net
Tsanks: Virgile, Zol.
50 Copies +digital
Buy the CD : damerlo@hotmail.fr
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Variance III propose la rencontre entre un espace physique clos et un dispositif instrumental : basse électrique et amplificateur.

De cette rencontre émerge un état sonore autonome entretenu par une boucle de rétroaction que forment tension des cordes, superposition de fréquences et pression acoustique.
Cet état en permanente évolution, sur lequel influent ses déplacements sur le plateau, emplit l’espace et offre à l’auditeur l’occasion d’errer dans une matière sonore dont la densité et les aspérités varient selon la localisation d’écoute.
C’est la notion même de geste/jeu musical qui est remise en question pour laisser le phénomène sonore s’emparer de la perception du temps, de la densité de l’air, et se révéler comme une manifestation épidermique, avant tout vibratoire, facteur d’émotion brute.


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CAÌLIN
Caìlin_david_merlo_c_lucien_gaudion

Pick-up the sound at its source to reveal its deeper texture.
At times, try to give it a form, playing between striking percussions, feedback howlings or whispers, using the instrument’s light preparation.
Offer to explore its contours, stroke its rough edges, dive in its strata and allow oneself to be led through them.
Appeal  to  this  -fathomless-  space  of  reflection  between  body  and  object  where  reality  becomes unstable and the moment a state.

Released on Daath Label / April 2012

Electric bass / David Merlo
Recorder and mixed by Sylvain Quatreville @RedHouse Studio (Aix-en-Provence/France)
Mastering / Jérôme Decque with the support of gmem – cncm – marseille.
Photo / Ulrike Monso
Art work / Lucien Gaudion

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Capter le son à la source pour en faire venir le grain.
Tenter  par  moments  de  lui  donner  forme,  par  un  jeu  migrant  entre  percussions  saillantes, rugissements ou chuchotements du feedback, légère préparation de l’instrument.
Proposer d’en arpenter les reliefs, caresser les aspérités, plonger dans ses strates et se laisser transporter de l’une à l’autre.
Faire appel à cet espace – insondable – de réflexion entre corps et objet où le réel devient instable et l’instant un état.


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